Need for Speed ProStreet - recenze

Need for Speed ProStreet - recenze

08.12.2007 | Recenze

Je to již něco přes rok, kdy se objevilo na pultech obchodů již desáté pokračování závodní série Need For Speed s podtitulem Carbon a popravdě na to, že se jednalo o jubilejní desátý díl, jeho kvality nepředčili díl devátý, tedy NFS: Most Wanted. Ale d

Kariéra

Jak už bylo v úvodu řečeno – konec ilegality. Nyní jsou všechny pořádané závody včetně celé soutěže legální a uskutečňují se na normálních, i když někdy ne moc, okruzích ve stylu klasické závodní hry. Samotný styl kariéry již napoví, v jakém duchu se celá kariéra ponese. Každopádně grafiti, které jakoby znázorňuje celou vaši těžkou cestu kariérou, má něco do sebe, ale připadá mi docela nepřehledné, stejně jako je nepřehledné menu hry. Závody se konají v přesně určené dny či víkendy, kdy se konají normální srazy závodníků s nadupanými auty, buď klasickými závodními nebo většinou upravenými. Vy, opět muž bez tváře (jen s helmou), Ryan Cooper, začínáte jako amatér až poloprofesionál a snažíte se prosadit v této soutěži, ze začátku pouze se slaboučkým Nissanem 240SX. Začátek je však procházka růžovým sadem a tak není problém si po pár závodech auto „trošku“ upravit. Zpočátku se většinou jezdí tradiční okruhy, někdy však nehraje roli pořadí v cíli, ale např. nejrychlejší kolo. Jenže to je právě největší zádrhel – klasické okruhy. Po odjetí pár závodů jsem si připadal, jak v nějaké simulaci ve stylu TOCA Race Driver. A to právě styl NFS neukazuje ve své pravé kráse – vždyť série NFS je arkáda a ne nějaká simulace. Naštěstí tento styl závodů, tzv. Grip závody, jsou jen zpočátku a většinou jde o čistou jízdu na principu TOCA. Později se však přihlásí již tradičně známé z předchozích dílů Drift, Drag a Speed Challenge, avšak trošku poupravené vůči legalitě. Postupně se zdokonalujete, vyhráváte a stáváte se vítězi jednotlivých soutěží. Spolu s vítězstvím přichází výzvy, nové auta, peníze, či nové vylepšení auta, speciální bonusy atd.

Need For Speed ProStreet

Tratě

Nyní už nehrozí nějaké složité kličkování a vyhýbání se civilním autům, vše je prostě legální. Tratě jsou uzpůsobeny profesionálnímu závodění, tedy bez nějakých překážek, aut a jsou obehnány tribunami místo velkých zářicích šipek; závodní prostředí vypadá opravdu velmi realisticky. Závodění tedy dostává nový rozměr a tam, kde byli neony a lesknoucí se silnice, je nyní klasický asfalt. Závodní okruhy a tratě mají skutečné předlohy, kde se takovéto závodní klání pořádají. To platí hlavně u driftů, naopak u okruhů to na skutečné předlohy moc nevypadá, i když je vidět, že autoři se opravdu snažili. Tratě se tedy vyvedli docela dobře.

Vozový park, úprava a poškození automobilů

Nevím, zda-li se autoři inspirovali již zmíněným simulátorem Toca Race Driver, ale podoba je opravdu znát. Nyní se auta dělí do čtyř skupin a to dle druhu závodu. Některé mají věští akceleraci a brzdy, jiné zase vyšší rychlost a lepší tlumiče, atd. Úplně snad největší novinkou je detailní nastavení vozu – opět ve stylu Toca. Tuning aut zůstal nezměněn, jsou opět dvě varianty. Buď si s nastavením a tuningem vyhrajete nebo můžete koupit přímo celou výkonnostní sadu (balíček). Můžete tunit jak výkonnostní vlastnosti auta, tak samozřejmě i vzhled, jenž se celý tuning vztahuje na konečný výkon auta. To znamená, že nyní nestačí tunit jen motor, turbo, brzdy atd., ale také různé kastle, nárazníky, nasávače vzduchu, křídla, spoilery a podobné věci. Vše totiž má vliv na výsledný výkon, tedy například i aerodynamika. Aut je ve hře něco kolem padesátky, všechny mají samozřejmě licenci a najdeme zde auta z celého světa. Sportovních aut opět trošku ubylo, většinu zastávají japonské, americké a evropské normální auta stvořená jak jinak než pro tuning. Najdeme zde i speciály ve stylu Muscle Cars či bonusová auta. Nejlepší je mít na každou z hlavních čtyř skupin jedno auto, nicméně můžete mít jedno auto a vždy si ho pro daný závod pomocí nastavení upravit. Je to na vás, jak si vyberete. Každopádně já osobně bych doporučoval mít auta dvě, pro jistotu.
Novinkou u automobilů v Pro Street je jejich destrukce, která se od pátého dílu nikde neobjevila. Dle mého názoru je to dobrý krok kupředu a třeba se v příštích dílech dočkáme ještě vylepšené verze. I když nevím, co by na to říkali majitelé licencí světových automobilek. Těm se samozřejmě nelíbí ničení a demolice jejich plechových miláčků, ale i přesto si Pro Street licenci automobilů udržela. Však destrukce není nikterak závratná; zmačkané plechy, ulámané spoilery, zrcátka, vymlácená okna, vyjímkou není ani utrhnuté kolo atd., a série Flat-Out je stále králem v destrukci. I přesto je model destrukce podařený a určitě potěší.

Need For Speed ProStreet

Jízdní model a další vlastnosti

Nebudeme si nic nalhávat; NFS není simulace, ale hlavně právě zábavná arkáda. I přesto se tento díl je něčím vyjímečný. Jelikož hraji NFS již od druhého dílu, každý díl jsem odehrál minimálně tak dvakrát, konstatuji, že od dob prvního Undergroundu bylo ovládání a jízdní model stále stejný. Jenže to se mění právě příchodem Pro Street. Jsou zde tři módy jízdy – tedy začátečník, závodní a král silnic, kde v prvních dvou případech Vám PC hru usnadňuje a pomáhá při brždění a zatáčení. Pokud tedy hrajete už nějaký ten pátek závodní hry, hned si zvolte „Král silnic“, protože první dvě možnosti jsou opravdu pro ty nejmenší z nás, kteří si tuto recenzi ani nemohou přečíst :-D. Máme možnost jezdit buď pomocí klávesnice, gamepadu či volantu. Opět bohužel chybí kamera z kokpitu auta, což je v případě připojení volantu opravdu škoda. Co mě ale vždycky nejvíce dorazí je funkce „Catch Up“, kdy máte náskok několik set metrů, tak i přesto vás soupeř dožene, ba i dokonce předjede. To působí docela divným dojmem a ze strany EA to může někdo brát jako podvádění. Dále co mi vadí je nevyrovnanost obtížnosti – jednou lehce vyhrajete, podruhé se musíte o vítězství opravdu bít. To samé platí u AI, někdy se prostě snaží a dávají zná svůj um, ale převládá více situací, kdy nikdo nepochopí oč se snaží. Je tu však naštěstí multiplayer.

Need For Speed ProStreet

Technické zpracování

Jak už jsem zmínil o pár odstavců výše, menu je opravdu ne moc přehledné, jenže to je daň za konzole a na to si musíte prostě zvyknout. Někomu dále může vadit vše ve stylu grafiti, jenž hře na přehlednosti nepřidá. Naopak se zlepšila barevná kulisa; upřímně už mě štvaly ty blikající světýlka, neony, samá záře, lesknoucí se silnice atd, barvy se zlepšily dle mého názoru k celkově lepšímu dojmu ze hry. Samotná technická stránka hry je na vysoké úrovni, zvláště co se týče modelů aut, u tratí to už tak dramatické není, i když se stále jedná o kvalitní zpracování. Samozřejmě i úvodní videa a úvody do závodu jsou na vysoké úrovni – DJ, komentátor i ostatní lidé jsou plně 3D i s animacemi. Další efekty jako kouř, odlesky slunce, stopy aut, dynamické stínování, stíny, atd. to všechno si zaslouží pochvalu. Každopádně obstojný je opět i soundtrack, jenž od dob undergroundů je důležitým faktorem NFS. Ještě zmíním jednu nepříjemnost a tou jsou HW nároky. Na uváděné minimální požadavky si to zahrajete tak maximálně s 15ti snímky za sekundu, což je pro požitek z hraní opravdu nedostačující.

Need For Speed ProStreet

Závěr

Moje nynější dojmy z Need For Speed Pro Street jsou rozporuplné. Na jednu stranu působí pokračování dobrým dojmem, především novým jízdním modelem, technickým zpracováním, návrat ke kořenům této série, ale na druhou stranu nejsou tyto zmíněné věci dotažené k dokonalosti, k tomu ne moc dobré zvuky, špatná AI, začátek kariéry a v neposlední řadě HW náročnost. I přesto všechno mě Pro Street zaujaly. Zde se mnou nebude možná někdo souhlasit, hlavně lidé, jenž přejdou přímo z Carbonu či Undergroundu, protože změn je tady opravdu hodně. Ale ten, kdo by pustil NFS poprvé a dostal se mu do rukou právě tento díl, bude velice mile překvapen a Pro Street si rychle oblíbí. Napomůže tomu však i plná lokalizace ve formě titulků do češtiny přímo z EA produkce.

Hodnocení: fanoušci série 60%, nováčci 80%

HW Požadavky

HW nároky: AMD Athlon 64 3200+ či ekvivalent Intel Pentium 4, 1GB RAM, Geforce 6600GT či Radeon X1600Pro 128MB, HDD 8GB